چگونه قطاب را نگهداری کنیم؟

قطاب یکی از شیرینی های محبوب ایران است که سوغات استان های یزد و کرمان محسوب می شود. افرادی که به این شهرها سفر می کنند، معمولا قطاب را به عنوان سوغاتی خریداری می کنند.
شیرینی قطاب از آرد سفید، پودر قند، تخم مرغ، دارچین، هل، مغز گردو یا پسته تهیه می شود و در خانه هم می توان این شیرینی جذاب را درست کرد. قطاب طعم لذیذی دارد و قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه برمی گردد.
علاوه بر چالش هایی که برای پخت شیرینی وجود دارد، نگهداری شیرینی ها در خانه نیز با چالش هایی روبرو است. برای مثال یکی از سوالات کاربران این است که چگونه قطاب را نگهداری کنیم؟
البته این سوال برای تمام شیرینی هایی که قرار است چند روز در خانه نگهداری شوند، مطرح می شود. برای نگهداری از شیرینی، ترفندهایی وجود دارد. با این ترفندها، شیرینی هایی که خریداری کرده اید یا با دست خودتان پخته اید، به مدت طولانی تازه می مانند و می توانید از طعم آن ها لذت ببرید.

نحوه نگهداری شیرینی قطاب

با توجه به این که می دانیم قطاب سوغات کجاست امکان دارد برخی از افراد هنگام سفر به یزد و کرمان، مقدار زیادی از شیرینی را تهیه کرده و برای نگهداری شیرینی به مشکل بخورند.
بانوانی که می پرسند چگونه قطاب را نگهداری کنیم؟ باید به این مسئله آگاه باشند که شیرینی قطاب، در دمای محیط و در ظرف بسته به مدت سه روز نگهداری می شود. اما اگر می خواهید مدت زمان بیشتری شیرینی ها را نگه دارید، بایستی ظرف های دربسته را در یخچال قرار دهید.
داخل یخچال شیرینی قطاب تا دو هفته تازه می ماند و می توانید به عنوان عصرانه از آن ها استفاده نمایید. در جواب سوال، چرا باید شیرینی های خشک درون ظرف بسته قرار بگیرند؟ باید گفت که شیرینی های خشک مانند قطاب هنگامی که در معرض هوا قرار بگیرند، فوق العاده خشک می شوند و تازگی خود را از دست می دهند.
در حالت کلی برای نگهداری شیرینی قطاب شگردهای ساده ای وجود دارد که به شرح زیر است:

  • شیرینی ها نباید در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند پس، از قرار دادن آن ها در معرض آفتاب پرهیز کنید.
  • هنگام قرار دادن شیرینی ها در ظرف، آن ها را مرتب بچینید تا به یکدیگر نچسبند و خراب نشوند.
  • برای نگهداری شیرینی ها در فریزر یا یخچال، آن ها را داخل کیسه نایلونی قرار دهید.
  • شیرینی قطاب نباید در فضای نمناک و مرطوب قرار بگیرد.
  • از قرار دادن قطاب بدون جعبه و پوشش در کنار مواد غذایی بودار پرهیز کنید.
  • شیرینی قطاب را از جایی خریداری کنید که آن ها را در یخچال نگهداری می کنند.

نکات مهم برای نگهداری قطاب

اگر با طرز تهیه قطاب آشنایی داشته باشید، می دانید که شیرینی قطاب در ترکیبات خود دارای روغن است و نگهداری آن به مدت طولانی باعث تغییر رنگ شیرینی می شود. به همین خاطر بهتر است شیرینی را تا حد نیاز خریداری کرده و در صورت تمام شدن، دوباره آن را به صورت حضوری یا آنلاین تهیه کنید. با این وجود برای نگهداری از قطاب برخی از نکات وجود دارد که عبارتند از:

1.پرهیز از ریختن آب روی شیرینی قطاب

شیرینی قطاب بایستی، در فضای خشک و خنک نگهداری شود. بنابراین از ریختن آب بر روی شیرینی، به منظور تازه نگه داشتن آن خودداری کنید، چرا که شیرینی در فضای نمناک و مرطوب خراب می شود.

2.استفاده از جعبه های نگهدارنده برای شیرینی قطاب

جعبه های نگهدارنده شیرینی، به راحتی بوی مواد غذایی را به خود نمیگیرند و برای نگهداری شیرینی ها گزینه ی مناسبی محسوب می شوند. مواد غذایی بودار بر روی طعم شیرینی ها تاثیر می گذارند و آن ها را بد مزه می کنند.

3.جلوگیری از خشک شدن قطاب

اگر شیرینی ها به صورت تکی در یخچال نگهداری شوند، زودتر خشک شده و کیفیت خود را از دست می دهند. به همین خاطر بهتر است برای جلوگیری از خشک شدن شیرینی قطاب، آن ها را به صورت ردیفی در کنار هم بچینید تا هوا بین آن ها ردوبدل نشده و دیرتر خشک شوند.

جمع بندی برای چگونه قطاب را نگهداری کنیم؟

شیرینی قطاب یکی از شیرینی های محلی و سنتی ایران است که در بسیاری از مناطق کشور مورد استفاده قرار می گیرد. این شیرینی به علت داشتن روغن در ترکیبات خود، به سرعت خراب می شود و برای نگهداری طولانی مدت نیازمند رعایت برخی از نکات است.
در نهایت برای لذت بردن از طعم بی نظیر و تازه ی قطاب، می توانید این شیرینی را در حد نیاز سفارش داده و در صورت تمام شدن دوباره آن را به صورت غیر حضوری خریداری کنید. قنادی متوسلیان انواع شیرینی یزدی را به نقاط مختلف کشور، به صورت سالم و تازه ارسال می کند، برای سفارش می توانید با شماره 03536221372 تماس بگیرید و از قیمت قطاب مطلع شوید. همچنین اگر در شهر یزد حضور دارید، می توانید با مراجعه به یکی از شعب قنادی متوسلیان خرید خود را حضوری انجام دهید.

شیرینی متوسلیان
شیرینی متوسلیان

مقالات مرتبط

انواع شیرینی ها